torsdag 28 mars 2013

Första nyår utomlands, föräldrar på besök & astigmatism

I helgen hälsade föräldrarna på! Långa kramar och stora leenden värmde hela lägenheten, och det kändes (för mig) som det inte gått mer än några timmar sen jag var hemma sist. Och det ser jag som en positiv känsla! Sakta men säkert började dem plocka fram grejer som de hade tagit med sig - "vi tog med lite grejer..." sa dem medan alla tomma ytor i köket fylldes med persiska smaskigheter och fantastiska svenska produkter som prästost och GIFFLAR. 

Dagen efter åkte vi iväg till IKEA i jakt på flygande mattor, gardiner och annat. Självklart var jag tvungen att ta en bild på päronen framför kartan på Iran. 

Och på vägen hem (vid det här laget började taxichaufförerna känna igen oss?!) lyckades jag ta en bild på mig och pappa när vi var som flumigast. 

Eftersom det var persisk nyår förra veckan ville vi också göra en "Sofreh haft sin" - bordet med de sju s:en. Vi fick improvisera/vara lite kreativa...eller trodde du att kaktusar är persiska frukter? Växter? Grönsaker? Vi döpte den till Senor Carlos (mest för att det ser ut som kaktusen har en mexikansk hatt på sig)


Sen blev det stora förändringar under väldigt kort tid.

I flera veckor gick jag runt och kände att saker är ofokuserade...föremål på långa avstånd var suddiga och jag fick huvudvärk under föreläsningarna, så i måndags gick vi till optikern för ett syntest. Tro det eller ej så visade det sig att jag hade helt rätt, och en dag senare fick jag mina första glasögon någonsin som skulle korrigera min astigmatism. Allt gick så otroligt snabbt, men det känns ändå som jag vetat det rätt länge, eller känt av det, och därför blev det inte så konstigt? Men men, jag håller fortfarande på att vänja mig vid det och jag vet fortfarande inte om jag kommer börja använda linser. Vi får se! Lite roligt var när vår anatomiföreläsning i tisdags handlade om just ögat, och att vår lärare sa att man måste förstå komplicerade termer inom fotografering för att första ögonens funktion.

Och det gör jag ju. SCORE.

Tills nästa gång. Ciaoz fo' nowz.

Foto: Abolfazl Hosseini & Arad Hosseini
Gdansk, Polen
Instagram

3 kommentarer:

  1. Gott Nytt År! Och välkommen till glasögon/lins klubben ;)Kul allt allt går bra för dig i Polen. Stolt över dig :)

    SvaraRadera
  2. Tack Lakisha! saknar dig som tusan, så snart jag är i Stockholm igen så måste vi hänga! :)

    SvaraRadera
  3. hipsteeeeeeeeeeeeeeeer

    SvaraRadera