lördag 3 december 2011

En ändring i anti-perfektion

Hej bloggen. Nu har jag suttit och funderat länge länge länge och kommit fram till en sak: jag ska börja redigera. Men vänta! Innan för många tankar, fundering och idéer börjar flyga omkring ska jag förklara varför.

När man fotograferar digitalt finns det en inställning på kameran som kallas "Vitbalans" = den färgtemperatur som finns i området man fotograferar. Jag brukar alltid fotografera med vitbalansen "auto", så kameran mäter temperaturen och avgör sen vilken inställning som passar bäst. I många fall funkar det felfritt, och i vissa blir det bara konstiga färger i bilden.

Nu kommer vi till det viktiga. När man fotograferar analogt finns det ingen inställning man kan ändra på, utan vitbalansen är förbestämd i filmen. De flesta filmer är anpassade för solljus, därför går det ibland helt snett och färgerna ändras och blir konstiga. Det blir också konstiga färger när man fotograferar inomhus, eftersom lampor ger ifrån sig en annan färgtemperatur än solen. Resultatet blir som bilden nedan.

Visst ser det konstigt ut? Hur ofta ser man hela världen i blått? Problemet går att fixas inom några sekunder i Lightroom. Bilden, med rätt vitbalans, ser ut så här:

Och plötsligt blir bilden användbar. Plus att det ser inte ut som om man har på sig simglasögon.

Så därför, kära bloggen, "bryter" jag nu mot anti-perfektion-principen när det gäller vissa bilder. Jag vill kunna dela med mig av alla ögonblick, och inte ignorera några bara för att färgtemperaturen inte stämde överens med filmen. Plus att det känns som en sjukt waste att inte kunna använda alla bilder när jag betalar för dem.

Foto: Arad Hosseini
Hasselblad 503CW

1 kommentar: