onsdag 2 november 2011

Om att hålla film vid liv och svartvitt

Idag har jag införskaffat massa nya kamera-relaterade saker: 3 nya filter och 3 rullar film (varav 1 är svartvit!!). Jag tvekade jättemycket med den svartvita-filmen. Är det redigering? Är det inte det? Är filter redigering? Och om det är så, ska jag verkligen fota med dem grejerna?

"Allting som kameran kan göra" brukar jag säga. Men man kan ju fotografera svartvitt. Vill jag fotografera svartvitt? Ger jag upp min fotostil då, eller är det inte så dramatiskt?

Det som lockar mig är enkelheten i svartvitt. Det dynamiska man kan få fram, på ett helt annorlunda sätt. Att känslor, ögonblick, människor - allt, det blir liksom bara...sanning. Så koncentrerat.

*Går och äter middag*

Efter en lång diskussion med päronen har bestämt mig för att inte klassificera svartvit-film/filter som redigering, utan som olika instrument. Så därför bryter jag inte mot min fotostil. Win.

"Man måste ju hjälpa dem som håller film vid liv" sa de till mig idag i kamerabutiken. Tyckte jag va coolt, och fint.

Foto: Arad Hosseini
Canon AV-1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar