måndag 12 september 2011

Mina intryck av Kodak Ektar 100 Film (6x6)


- Vissa av de bilder som har blivit helt förstörda (pga dåligt ljus) kan räddas nästan HELT om man bara konverterar till svartvitt och justerar lite inställningar i iPhoto - helt sjukt.

- Bilderna blir väldigt skarpa (iaf om jag inte skakar på kamera/failar med fokuset)

- Att fotografera med film på ISO 100 är sämst och för begränsat.

- Mättad film är...sådär. Jag tror jag skulle föredra film med lite mjukare färger, #dockatt jag inte testat än!

- Man kan få till riktigt fina bilder om man fotograferar i dagsljus. Väldigt begränsat inomhus/kvällsljus.

Men efter två rullar så börjar jag få en känsla av hur jag ska tolka ljusmätaren. Att exponera rätt med film är mycket krångligare än digitalt...Mål just nu: få en hel rulle med bra exponerade bilder!

Foto: Arad Hosseini
Hasselblad 503CW

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar