söndag 10 juli 2011

Om Tehran

Hur kul som helst med alla kommentarer! Jag hoppas verkligen ni har det grymt allihopa, oavsett om ni är i Sverige eller utomlands. Har nu precis kommit tillbaka till Tehran efter några dagar i Shahsavar, mammas barndomsstad som ligger precis vid Kaspiska havet. Har fotograferat så mycket jag kunnat - men ska skriva mer om det i ett annat inlägg. Nu tänkte jag skriva lite om Tehran!

Tehran är en sån himla vacker stad fylld av liv, människor, händelser och energi. Älskar faktumet att man 00:30 kan ta bilen med släktingarna bara för att hitta någonstans att äta glass (00:30. GLASS. TÄNK. LIKE WHAT?) Dessutom hittar man faktiskt ställen som har öppet då! Jag har fortfarande efter alla dessa år aldrig gått ut helt själv, mest pga att staden är en av de mest komplexa labyrinter jag någonsin varit i. Så...jag spelar med säkra kort och hänger med släktingarna, heh.

Även fast jag pratar flytande persiska så pratar de i ett helt annat tempo här än den jag är van vid. Att prata med släktingar är nemas problemas, men när man väl ska ge sig ut så finns det så många insisterande ord (taroof, på persiska) . Alltså...det här är svårt att förklara. I princip så betyder det att man genom olika uttryck vill visa respekt för någon annan person. Det kan utspelas sig så här i en vanlig matbutik (det insisterande uttrycket/taroof markerar jag)

*Går fram till kassan med...låt oss säga 10st 2l coca cola-flaskor (vill ju inte överdriva)*
Jag: "Hej, hur mycket kostar det här?"
Butiksägaren: "Du behöver inte betala för det här." (TAROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOF)
*Vid detta tillfälle är det INGEN som säger "OKEJ tack och hej!" och lämnar butiken, utan man vet att man måste betala och fortsätter därför på följande sätt*:
Jag: "Nej men snälla..." (TAROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOF)
*Detta fortsätter i flera omgångar, fram och tillbaka i ca 5 min. Här gäller det att man bemästrar alla sociala knep.*

Slutresultatet är att man, kanske inte i en vanlig matbutik, betalar 10-30% dricks pga denna konversation.

Och det är (typ) sånt här som man lätt saknar/glömmer bort att det finns efter en viss tid. Det och så saknar man ju släktingarna, förstås!

Foto: Arad Hosseini

3 kommentarer:

  1. taroof = troll för turister :D:D:D

    SvaraRadera
  2. Linus Martinell11 juli 2011 12:51

    Vi saknar dig hära borta arad :)!!
    Sjukt fina bilder m8 :)!!!

    SvaraRadera
  3. haha troll för alla :P tack Limp! :D

    SvaraRadera