måndag 27 juni 2011

En sommarmorgon kl 03:58

Allting går så mycket långsammare under morgonen, varje steg är så mycket mer beräknat. Människor, insekter, naturen vaknar i långsam takt samtidigt som det blir ljusare och ljusare. Plötsligt dyker morgonsolen upp och den ljusblåa himlen blir gyllene gul. Även mina rörelser är lite långsammare än vanligt, lite försiktigare. Men försiktigheten kommer inte från tvekan, utan istället kommer den ifrån en känsla av att inte vilja missa något. Jag vill inte missa minsta lilla detalj.

Så jag vrider på nycklarna och öppnar försiktigt dörren. Stänger den precis som jag öppnade den eftersom jag inte vill att föräldrarna vaknar. Med några djupa andetag fyller jag lungorna med den friska morgonluften och känner hur kroppen slappnar av. Månen syns fortfarande, men den är inte alls lika imponerande som under nattid. Jag inser snart att jag gått ut alldeles för tidigt för att fotografera morgonsolen, även fast jag kollade soluppgången tidigare. Men det störs jag inte av, utan nöjer mig med det jag har och säger till mig själv "Det kommer finnas en till möjlighet, ez all chillbillgrill". Efter några bilder så börjar himlen bli gyllene gul. Däremot är det lång tid kvar tills ljuset faller i rätt vinkel, så jag går tillbaka till källaren, öppnar dörren och stiger försiktigt in i huset.

Väl uppe i mitt rum ställer jag alarmet på 05:30. "Skönt att man iallafall är optimistisk" säger jag ännu en gång till mig själv samtidigt som jag drar lakanet över mig, stänger ögonen och somnar. Ungefär 90 minuter senare ringen mobilen, tror jag, men jag vaknade inte eftersom jag stängde av alarmet i sömnen.

Utanför fönstret sker allting fortfarande i en långsam hastighet. Naturen håller på att vakna samtidigt som jag somnar om.

Morgonen är här. vakna vakna vakna

Foto: Arad Hosseini

2 kommentarer: