torsdag 30 juni 2011

3 år har du iakttagit världen genom sökaren

Det var så här allt började, 30e juni 2009.

Och innan klockan slår 00:00 så vill jag hinna gratulera min trofasta D90 som idag firar sin 3:e födelsedag. Vem kunde tro att jag 3 år senare fortfarande skulle springa runt och fotografera? Plus att jag gör det mer än någonsin, känns det som! Att jag senare skulle konstruera en egen regel för att inte redigera visste jag inte heller om när jag började, men hur glad är jag att jag gjorde det! Så här glad! *visar med armarna*


Tyvärr fick jag aldrig någon plats i skolans fotokurs, men det sporrade mig ännu mer och lät mig tänka och utvecklas på mitt sätt, mina villkor. Och nu, tre år senare, kan jag stolt säga att jag är helt självlärd. Jag har lärt mig så otroligt mycket av att bara fotografera, saker som jag känner tacksamhet för varje dag. Att se är nog det jag värdesätter mest. Eller som detta citat lyder:

"The camera is an instrument that teaches people how to see without a camera" - Dorothea Lange


Och det stämmer! Det stämmer till 1000%. Innan jag började fotografera såg jag inte världen. Det låter så himla töntigt/klichéaktigt - jag vet - men så är sanningen. Nu ser jag. Jag iakttar. Jag söker. Mitt öga utvecklas varje dag, detaljer jag kanske tog för givet igår eller inte såg dras jag till idag. Det kan också vara förklaringen till varför jag egentligen inte bryr mig vart jag reser nuförtiden - varje destination är som ett "paradis", en plats fylld av fotomöjligheter som jag bara vill fånga - och så kände jag aldrig innan jag fotograferade. Då ville jag åka någonstans av en specifik anledning; cool stad, kändisar, det där, det här, blablabla. Inte längre!


Ännu en anledning till varför jag fortsätter är möjligheten att kunna blicka tillbaka på det man gjort, personer man varit med och saker man upplevt. Det kanske inte låter helt övertygande just nu för några, men jag lovar att om några år kommer man verkligen uppskatta en tillbakablick och reflektera över sånt man gjort.


Så kära D90, vi har varit med om mycket och tagit oss en rejäl sträcka, men jag har fortfarande långt att gå (inte minst avsluta mitt 365 Projekt!) och mycket att se - framförallt mycket att föreviga och jag behöver din hjälp för att göra det.

I Am Nikon.


Foto: Arad Hosseini

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar