måndag 9 maj 2011

Operation Omtanke

"Det mest upproriska man kan göra är att vara genomsnäll" - Thomas Öberg

Operation Omtanke
, det hade samlingen av post-its som var uppsatta på ett tunnelbanan döpts till. "Det där ska jag lätt fota" tänkte jag sekunden efter jag sett dem, så jag gick fram till paret som satt precis vid fönstret och frågade om jag kunde få störa dem några sekunder och fotografera fönstret. Det var inga problem, sa dem - så länge de inte var med på bild!

Efter det började vi bara prata. Ett par och en främling. De satte sig mittemot mig och frågade om jag kanske ville ta en till bild med stolarna (vilket var det jag hade suttit och tänkt på hela tiden men inte vågade fråga). Konversationen fortsatte och plötsligt pratade vi om fotografering.

Det var då jag förklarade varför jag hade tagit bilden; det var nämligen en potentiell bild till mitt 365 Projekt. "Publicerar du bilderna på Flickr?" frågade dem och sekunder senare hade jag gett dem min Flickr.

De gick av vid Bergshamra och den sista biten till Danderyds Sjukhus satt jag och tänkte på hur mitt 365 Projekt blivit så mycket mer än "bara ett fotoprojekt". Min första tanke, innan jag hade börjat med projektet, var: "Ett 365 Projekt..? Jag fotograferar ju ändå varje dag så hur mycket kan man få ut..?" - inser nu hur fel jag hade. Jag har lärt känna nya människor, utvecklats som fotograf och fått respons på mina bilder på ett sätt jag inte fått tidigare fått. Eller ens kunde drömma om att få! Och det ska ni veta uppskattar jag så himla mycket, att folk påverkas av mina bilder är en helt otrolig känsla.

Post-it lapparna är från Operation Omtanke, ett väldigt inspirerande projekt där en grupp sätter upp lappar här och där i Stockholm med ett/flera meddelanden. Deras blogg.

Att göra det här 365 dagars projektet var ett riktigt bra beslut och för varje dag som går lär jag mig mer och mer - och inte bara om fotografering utom om typ...allt! Tänk, jag som bara gjort det i snart 50 dagar, hur kommer det se ut om 1 år?!

Foto: Arad Hosseini

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar