fredag 6 maj 2011

Day 46/365 - Find your own style and just go for it

På senaste tiden har jag tänkt mycket på redigering...

Tänkt mycket på hur det känns som att hälften av alla inlägg fotobloggar skriver handlar om hur man gör en bild bättre med ett redigeringsprogram. Tänkt på hur det nästan hela tiden känns som jag försöker tävla med de som redigerar och få lika bra resultat (om inte bättre?).

Tänk er en kapplöpning: jag springer själv på egen energi och de andra får boosts var 50e meter. Ska redigering verkligen vara en sån viktig del av fotografering?

Man behöver inte surfa länge för att hitta hitta bloggar/andra hemsidor där folk använt sig av applikationer som "instagram" för iphone. De kan ta helt otroliga bilder (redigering kan ge coola bilder, jag gillar bara inte principen), och de tar dem hur lätt som helst! Som att andas luft! Klick och välj sen en cool effekt. Klar.

Och då sitter jag där och tänker på hur mycket jag måste slita för att få en lika bra bild, även fast mina aldrig kan få en "retrokänsla" eller vara svartvita.

Hur mycket jag än söker på nätet hittar jag ingen som inte redigerar. Snarare tvärtom. Det skulle vara så lätt att bara sluta. Ge upp och börja fota svartvitt som alla ändå verkar älska så mycket och tycka är så "nostalgiskt". Ett klick och jag spelar i deras liga. Ett klick och jag ger upp min egen filosofi, det som defilerar min stil.

Det som tar mest energi är att folk (och jag själv ibland) förväntar sig exakt samma resultat från mig som från någon som suttit bakom datorn och fixat. Jag får ingen handikapp, utan väljer snarare att inte använda mig av den.

Fuck it, ärligt talat. Jag laddade ner instagram och testade. Tog mig två sekunder att ta en ganska cool bild av roslagsbanan. "Så lätt var det..." tänkte jag och bestämde mig för att sluta. Jag döpte bilden till "Train lol" (det var den roligaste delen med det hela) Tänkte publicera instagrambilden + vanlig kamerabild men palla. Jag vill inte förstöra mitt rekord med att publicera oredigerade bilder!

Ingen utmaning och ingen utveckling som fotograf.

Photo: Arad Hosseini

5 kommentarer:

  1. sorry men-- du har en kamera för x 000 spänn-- det finns "fotografer" som utmanar sig själv wayyy more än du gör

    SvaraRadera
  2. Arad du gör ett bra jobb med dina bilder, fortsätt att gå din egen väg och strunta i andra som bara vill modifiera sina bilder.

    SvaraRadera
  3. Jag har lite kritik till er alla jag.

    Arad:
    Försök att inte överkompensera för andras misstag, du skulle kunna göra sjuka bilder om du fortsätter som du gör nu och därmed lär dig fota som ett monster och SEN börjar pilla med redigering. Öva gitarr först och lägg till eko, flange, chorus och dist. efter. :)))

    Anonym 1:
    Det tar lite udden av din kritik när du väljer att vara anonym, och så är det fegt.

    Anonym 2:
    ♫VÅÅÅÅGAAAAA VAARRRAAAAA DEN DU ÄÄÄÄÄR OCH VÅGA VIIIISA VAAAD DU TROOOOOR♪ *barf*

    //Farling

    SvaraRadera
  4. @anonym #1 att begränsa sina argument till kamerakostnader tycker jag är ineffektivt och klichéaktigt. vill gärna veta mer om dessa "fotografer" du pratar om, "anonym". själv anser jag att mitt sätt att fotografera är ganska utmanande, men en åsikt är en åsikt och alla har rätt till att tycka som de vill

    @anonym #2 tack för stödet! :)

    @Farling haha du är bara för bra ;)

    @li37 I shall!

    SvaraRadera