onsdag 2 mars 2011

Paris: People










Min resa i Paris började...sjukt smidigt. När jag närmade mig Rennes, stationen jag skulle till, ringde Ebba. Hon var förvånad över att jag hade lyckats ta mig så långt, det var jag också.

Även fast jag hade observerat metro-systemet in i minsta detalj återstod några frågetecken.
"Eeeh Ebba, hur öppnar man dörrarna?"
*Ebba skrattar*
"Du använder handtaget. Lyft på det så öppnas dörren."

Sekunder senare var det dags för action. Jag reste mig upp och försökte ta mig igenom folkmassan, som vägrade göra något för att underlätta mitt liv.
"Pardon, pardon. Pardon..."
Jag slängde mig, med bagaget bakom mig, fram till dörren och lyckades trampa en man på foten, dock hade jag lyckats ta mig till dörren! Lyft på handtaget, tänkte jag. Med mobilen i samma hand som jag skulle öppna dörren med lyfte jag på handtaget. Dörren öppnades med sån kraft att jag råkade trycka på "End Call"... Jag gick av och tog ett djupt andetag, skrattade lite när jag kollade på mobilen och ringde tillbaka.

Paris är däremot en stad med väldigt trevliga människor, men alla tänker på vad de själva gör. Vilket absolut inte är något negativt! Men det är bra att känna till när man ska gå av metron, ehe. Människorna är...levande, glada och har inget emot att bli fotograferade av en främling. De är stolta över sin stad, vilket är helt förståeligt, och det uppskattar att man hälsar på som turist och tar del av deras kultur.

AttParis anses vara världens mest romantiska stad är inte konstigt. Under min korta helg märkte jag flera par som gick hand i hand, delade paraply eller höll om varandra - ni förstår. Det är något man inte ser i samma utsträckning i andra städer. Min slutsats är att det måste vara croissanterna...eller all crêpes...eller kanske vinet...?

Imorgon publicerar jag bilder på staden, men sparar Notre Dame och Le Louvre till senare!

Foto: Arad Hosseini

5 kommentarer:

  1. http://www.youtube.com/watch?v=w14v4vGUDdg :)

    SvaraRadera
  2. jag tror folk håller varandra i händerna för de är rädda för sådana som du Árad :)

    SvaraRadera
  3. @Cashew: otrolig film. måste varit väldigt roligt att göra den :)

    @li37 du och dina snabba repliker då :P

    SvaraRadera
  4. Haha, jag och Emma hade precis samma problem med att gå av tunnelbanan, men genom noga iakttagelse så lyckades vi knäcka det! ;)

    SvaraRadera
  5. skönt att veta att jag inte är den enda turisten som inte fattar deras system :P

    SvaraRadera