måndag 28 mars 2011

How it began: Piano





Tänkte testa något nytt - How it began - som kommer vara en serie av inlägg där jag skriver om hur jag började göra vissa aktiviteter i mitt liv. First up, piano!

När jag var 7 började jag spela piano och gitarr samtidigt. Med min vänstersträngade gitarr insåg jag efter ett tag att mina Jimi Hendrix drömmar inte kommer uppfyllas och jag bestämde mig för att satsa på ett instrument istället. Så jag började spela trummor! Nej, nu börjar jag spåra...Jag fortsatte med piano-spelandet och en kort tid senare fick jag min mörkbruna Geyer, samma piano som står i vårt vardagsrum idag! Som sjuåring hade jag ännu inte lärt mig vad som klassades som Mozart och vad som klassade som ear-overkill, så jag satte mig ner och bara...körde på och lät fantasin flöda!

Roligaste pianominnen

Jag kommer aldrig glömma bort när Sali och jag spelade piano, speciellt gången hon lärde mig en persisk låt som översatt heter "Kristalldrömmar". Det leder till nästa roliga pianominne: när vi (Oscar, Daniel, Henrik, Gabriel) spelade piano på hemvisten i 4:an. Kristalldrömmar blev en succé just där! Varje dag eter skolan brukade vi grabbar tävla om vem som först hann springa dit och spela. Vårt gemensamma intresse gjorde att vi spenderade mer tid tillsammans och blev bättre vänner.

Slutade gå på pianolektioner

Efter några år tappade jag intresset för piano, som slutade i att jag inte tog fler lektioner och sakta men säkert glömde hur man läser noter. En lång paus senare satte jag mig ner och började spela självmant. Final Fantasy-låten To Zanarkand blev låten jag lärde mig först (via youtube eftersom jag inte kunde läsa noter).

Nuförtiden spelar jag piano...ganska ofta. Oscars piano står nere i vår källare och är ett otroligt bra piano (den på bilderna) så brukar sätta mig vid den lite då och då (hej Oscar!)

Det där var alltså första How it began!

Foto: Arad Hosseini

2 kommentarer:

  1. antar att du inte sätter crazyass solot i slutet på "To Zanarkand" :D great song nonetheless

    SvaraRadera
  2. haha youtube-klippet täckte inte den delen så nej ;) men kanske något att göra under sommaren?

    SvaraRadera