söndag 13 februari 2011

The Star Trail by Ben Canales

Landscape Astrophotography Tutorial - First Night Out from Ben Canales on Vimeo.


Det är ett rent nöje att fotografera stjärnor, men det krävs mycket tålamod, lite tur och en bra spellista. Hittade Ben Canales via Flickr, han är mest känd för sina otroliga stjärnbilder. Hans sida, The Star Trail, innehåller många av hans bilder och en guide (som jag publicerat, vilken lyx!).

Det som fångade mitt intresse var hur hans teknik skilde sig från min: jag har alltid använt låga ISO-värden (åh nej nu börjar foto-snacket), lång slutartid och beroende på slutartiden anpassat bländarvärdet. Han kör nästan helt tvärtom, så ska nu ge mig ut (eller ge mig ut så snart det blivit varmare och risken för att min kamera ska frysa sönder minskar) och testa hans teknik. Personligen tycker jag de bilder han har lyckats skapa är häpnadsväckande.

Här är också hans Flickr - Ben Canales.

1 kommentar:

  1. Linus Martinell14 februari 2011 16:27

    Cool film! kollade igenom hela! (så mkt tid har jag över :P!)

    SvaraRadera