måndag 14 februari 2011

Feb 14th






Glad alla hjärtans dag! Häromdagen kom vi in på redigeringsämnet och jag insåg att den lilla texten på högra sidan av bloggen kanske inte syns tillräckligt mycket, så jag tänkte nämna det här: inga bilder som publicerats efter 7e mars 2010 har redigerats. Väldigt få bilder innan det datumet har redigerats, om ens några, och det var pga att jag testade Lightroom.

Jag är väl medveten om att det är en minoritet som inte redigerar sina bilder, allt eftersom efterfrågan på "perfekta" bilder/retouch-bilder har ökat, men jag tror att man bara kan utvecklas till en viss punkt som fotograf om man förlitar sig för mycket på sitt redigeringsprogram.

Eftersom det bara är en minoritet som följer denna "filosofi" så är det också väldigt svårt att hitta personer som publicerar oredigerade bilder. Men jag står fast vid min åsikt: fotografering ska begränsas till det kameran kan åstadkomma. Dock att kameran kan fotografera i svart/vitt och andra färginställningar som manipulerar bilden. Dessa inställningar använder jag inte eftersom folk då kommer anta att ett redigeringsprogram har varit inblandat, men tycker också inte om hur bilderna "ser ut" med de effekterna.

Det var allt! En snabb förklaring av anti-perfektions principen.

Foto: Arad Hosseini

2 kommentarer:

  1. Linus Martinell14 februari 2011 22:29

    Du fotograferar sjukt bra m8, sjukt bra :)

    SvaraRadera
  2. tack! lär mig något nytt varje gång jag fotografera :)

    SvaraRadera