torsdag 24 februari 2011

5 situationer vi klarar oss bättre UTAN våra ögon


Synen är en viktig del av vårt vardagliga liv, men det finns saker man inte vill se. Det här är "5 situationer vi klarar oss bättre UTAN våra ögon"! Plus en bild på mig själv som jag tog idag, hehe.

På väg upp i fritt fall. Alla som har åkt denna attraktion vet nog hur det känns när man åker upp för fritt fall och inser att man inom några sekunder kommer kastas ner 100 meter. Det är jobbigt, minst sagt. Och inte blir man bra på bilden heller...! För det är ju knappast som Insane där de tar bilden efter man åkt och skrattar som en galning, utan det är innan. Innan då man precis har byggt upp så mycket spänning och ångest som möjligt - fast nu när jag tänker tillbaka så minns jag hur jag såg ut: glad kille på 14 år, gillar läsk och långa tv-spelskvällar som slutar i flum. Daniel satt bredvid mig, han visste vad som väntade (det var nog därför han höll i stolen ordentligt och inte jag). Sekunden efter det kastades vi ner och jag trodde seriöst jag skulle krossa mina tänder. Hursomhelst, slutsatsen är att man klarar sig bättre utan sina ögon på väg upp i fritt fall.

Sommarnätter
då man försöker sova och det inte blir mörkt även fast man har dragit igen 4 gardiner, slängt lakan, kuddar och hela sin garderob på fönstret. Jag tror alla känner igen sig här. Yes? No? Maybe?

Det där äckliga YouTube-klippet någon tvingade dig se. Man visste ju inte vad man gav sig in på. Det man fick höra va: "Åh, jag har ett sånt himla roligt YouTube-klipp som du bara måste se!" Sen tar de fram sin iPhone/HTC/iPad/MegaMacbook pro (eller heter den inte de? Den med Thunerbolt?) och visar dig det här. Efter det är det bara att ge dig själv en klapp på ryggen, du har precis genomgått en trauma och det här klippet kommer förfölja dig tills du glömmer bort höger & vänster.

Filmer med Julia Roberts. Sorry, "pretty woman".

Fördomar. Vi dömer folk så fort vi ser dem. Att blunda när man träffar någon känns onaturligt, men om vi bara kunde "pausa" våra ögon när vi träffade någon för första gången så kanske man kan undvika alla obehagliga fördomar vi har som baserar sig på utseende.

Och där tar den listan slut! En fråga till alla ni som läser: har ni några situationer då ni tror man skulle klara sig bättre utan våra ögon?

Foto: Arad Hosseini

3 kommentarer:

  1. http://www.youtube.com/watch?v=fU3qT05Q-is&feature=fvwrel

    "jag"

    aliaz

    SvaraRadera
  2. amy whinehouse och indiana jones 4

    Det här är typ ditt bästa inlägg everr, det här borde kunna göra randoms till subscribers.

    /Farling

    SvaraRadera
  3. Hahaha "Vad har du för svar till mig?" :P
    Skrattar varje gång

    SvaraRadera