onsdag 15 september 2010

Politisk kaos

Sverigedemokraterna hit och Sverigedemokraterna dit.
Politisk kaos.
Svenskt kulturarv.
Alliansen vs Rödgröna.
Majoritet?
Valfilmer som förbjuds.
4 dagar.

Vad ska du rösta på?

Jag har funderat på att skriva något om valet i år länge, det är ju trots allt första gången jag, tillsammans med många andra ungdomar, kan rösta. Men ärligt talat när man sitter där och kollar på "Biggest Loser" av en ren slump och det plötsligt blir reklam, notera att 4/5 reklamklipp var direkt från partier som vill uttrycka sina åsikter och få röstare, så börjar det någonstans att sätta igång en tankeverksamhet...

Jo visst...alla är vi väl kanske lite små-trötta över partiernas reklam som verkar dyka upp på fler och fler ställen varje dag, även fast det är svårt att tröttna på Marcs bild, men jag har nu blivit helt håglös känner jag. Ända tills jag såg Sverigedemokraterna...

Driver dem? Eller är dem faktiskt fullständigt seriösa med det dem säger? Jag känner personligen inte att jag har stulit eller förstört de traditionerna som finns i Sverige. Har någon gjort det? "Politik handlar om prioritering" ja det har ni helt rätt i, men det verkar som om alla utom Sverigedemokraterna själva kände gick helt på tok fel när deras valfilm förbjöds i Sverige.

För någon vecka sedan stod jag på T-Centralen med Jesper och Linus. Vi var på väg hem när vi kom ihåg att alla partier hade representanter som man kunde gå fram och prata med, så vi bestämde oss för att gå till SD. Tror ni att vi var de enda som hade tänkt gå och "fråga dem lite grejer" eller? Knappast. Framför huset stod en "invandrare" och ifrågasatte SDs politik. En filmkamera var redan uppe, vilket gjorde att vi tvekade lite med att uttrycka oss och hoppa in i debatten (vi visste ju inte vilka de filmade för!). Några min senare visade det sig att det var SD själva som stod där och filmade alla som debatterade mot eller för dem - anledning? Ingen aning. Vi bestämde oss för att gå hem, det var ingen idé att stå kvar.

Sedan dess ser man varje dag att SD får fler och fler röster - men för vilken politik? Deras valfilm blev mer lukrativ när den förbjöds än om den hade visats i landet verkar det som. "Men det är lugnt, inget block vill samarbeta med dem" vilket visserligen stämmer nu innan valet, däremot om man läser tidningarna så har SD ökat till 7.5%. Blir det inget block som får majoritet blir det väldigt intressant att se vad som kommer hända.

Det absolut bästa med SD måste vara deras förmåga att dra alla över en och samma kam. Alla. Exakt alla. Vare sig du kommer från något land i Europa, Asien eller vare sig du är advokat eller civilingenjör - i SDs ögon är vi alla lika. Och det är väl självklart att de bemötts av individer som är upprörda, är det verkligen så förvånansvärt?

"En del invandrade präglas av en aggressiv gen." fick mig att skratta. Då menar jag inte lite fnissade utan jag skrattade tills jag fick tårar i ögonen. Läser man vidare i DNs artikel så frågar reportern:

- "Finns den här "genen", som du påstår, inte bland svenskar?"
Varpå SD representanten svarar:
- "Nej, inte alls i den omfattningen. I så fall är det droger inblandade, steroider, GHB och sådant."

Och vad jobbar killen som? Professor på KI inom genetik och biologiska ursprung? Nej, han har varit ordningsvakt sen 1982 och har på ett mirakulöst sätt erhållit tillräckligt med medicinska kunskaper för att uttrycka sig inom ämnet.

Valet 2010 har blivit något helt annorlunda än vad jag trodde att det skulle bli. Men en sak är säker. På söndag ska jag rösta - och jag vet precis vilka jag ska rösta på.

11 kommentarer:

  1. Linus "The Pro Gaming" Martinell15 september 2010 18:26

    Kunde fan inte sagt det bättre själv, SD är de mest värdelösa parti som någonsin skapats!
    Jag tycker exact som du arad! SD kan fan dra nått gammalt över sig.
    Då e vi två arad! och ajg röstar inte på något parti.. jag röstar såa tt SD inte ska komma in i riksdagen.. det kan låta "lamt" men fan så tycker jag

    SvaraRadera
  2. They're (SD) obviously talking about immigrants like me that come and take a job from a Swede, speak funny, think it's ok to talk to random people at the pub/café/shop, and are generally extremely violent based on the fact that I was unfortunate enough to not have parents from Sweden. But then I suppose that's what you get from a nation that was formed just over 200 years ago with a bunch of convicts and gold diggers, if only I came from one of those countries with a rich history of civilisation, knowledge and discovery - like developing cultivation, plumbing, a number system and mathematics... if only...

    SvaraRadera
  3. Arad, jag vet att du har den där aggresiva genen...

    men ifal, frammåt alliansen!

    SD är ett stort skämt, Piratpartiet kommer inte göra nåt.

    Man kan inte rösta på socialdemokraterna eller miljöpartiet för de sammarbetar med kommunister (vänsterpartiet). Miljöpartiet har dessutom otroligt orealistiska miljömål som skulle öka användandet av fossilt bränsle.

    Alliansen har dessutom den bättre jobbpolitiken. taktikrösta på centern tror jag att det blir :)

    SvaraRadera
  4. http://www.youtube.com/watch?v=3BA2z3ZkoeQ&feature=youtube_gdata_player

    SvaraRadera
  5. @Linus "The Pro Gaming" Martinell (asså...) tycker det är så himla roligt att du säger att du tycker som jag typ två gånger! kanske t.o.m tre :)

    @Anonym haha if only...problem is that it doesn't matter what background we have, way of thinking or how "Swedish" we are now or will be in a near future. You, me, our friends, everyone is looked at the same way. "Det är bara för att jag har en aggressiv gen" is gonna be the new "Det är bara för att jag är blatte". Just saying... ;)

    @Li37 Mmm Li...du har ju den också...Du har en bra poäng, verkar ju som om S/rödgröna använder sig av alla knep de kan för att ta igen de siffror de saknar för majoritet. Nu är det inte långt kvar! :)

    @Nicolicious Det mest oroväckande är att de behöver göra en sån film, men den är bra! :)

    SvaraRadera
  6. Grejen e den, sd är jäkligt skickliga i att få sina åsikter att låta rätt, JA jag håller med om att vår invandringspolitik är sjuk i huvudet och att vi släpper in på tok för många invandrare när vi inte kan hantera det.
    Ja islams stora utbredning och ökade inflytande på landet är också något jag stör mig på.

    NEJ jag vill inte för den sakens skull rösta på ett parti som hävdar att män från mellanöstern är nyckelorsaken till att våldtäkter överhuvudtaget finns (utan några fakta överhuvudtaget), tror att invandrare har en "aggressiv gen" eller hävdar att det finns ett 10-tal islamistiska terroristorganisationer i sverige, det är mer än vad staten vet så man kan ju fråga sig hur åkesson tog reda på det.

    Det som kan låta som helt okej åtgärder för landets bästa, kommer sedan eskalera till gud vet vad, för det kommer från ett rent främlingsfientligt parti.

    SvaraRadera
  7. SÅ du ska rösta SD eller? FATTAR INTE

    SvaraRadera
  8. Jag suger sönder fan, vad ska man rösta på O.o?

    SvaraRadera
  9. Ska du säga jag suger mycket mer, kan inte ens läsa på vallappen, fan kan inte stavva hellör fan sckit okkså. Fan vad jag suger sönder. Jag suger så jävla mycket Fan chill

    SvaraRadera