lördag 29 maj 2010

Untitled








Lennart Nilsson, Vee Speers, Annie Leibovitz.

Fascinerades idag av fotografier tagna av dessa artister! A Child is Born är helt otroligt och bör ses. Men bland alla dessa fängslande bilder och händelser så tänkte jag "När kommer man få se en utställning där precis alla bilder inte är redigerade?"

Det är en helt seriöst fråga, för även fast bilderna var otroliga är känslan av att allt är så "perfekt" lite för mycket. Jag tänker på alla retuscherade bilder, alla bilder som är svart-vita och alla bilder som fått en extra "kick" för att det ska fånga uppmärksamhet. Är redigering ärligt talat en sån nödvändighet?

Balans tycker jag borde uppmärksammas mer. Nu vill jag inte framstå som en expert när det gäller just det här ämnet, men jag tycker det blir lite trist att kolla på ca 190 bilder och 180 av dem är svart-vita. Samma sak gäller andra slags redigeringar.

Jag skulle verkligen vilja se en utställning som fångar "det verkliga" utan redigering, eller iaf med lite mer balans, variation och risker. Fast det kanske bara är jag...

Dagens citat: "Mind if I...?"

Foto: Arad Hosseini

4 kommentarer:

  1. lite tråkigt är det ju när folk bara kör på samma spår.

    man ska spåra lite :D det e ju de som e kul

    SvaraRadera
  2. Retushering är fusk, men redigera måste man ju göra med alla!

    SvaraRadera
  3. Det är absolut inget måste! :)

    SvaraRadera
  4. Jodå, när man fotar på riktigt, dvs i RAW!

    SvaraRadera