onsdag 26 maj 2010

That one song


Är det inte häftigt hur man har en viss koppling till en låt? Ett minne. Ett ögonblick man aldrig glömmer?

Minns när Cathrine och jag pratade på msn när vi gick i 8:an (har det redan gått så många år?), hon sa att det fanns två grymma låtar jag bara var tvungen att höra. Hon skickade dem till mig, jag lyssnade och tyckte genast om dem! Nästan ett år senare när vi var i Iran satt jag med en av mina kusiner (en av många) och pratade om allt möjligt. Vi kom in på spåret "bra låtar", varpå jag tog fram min uråldriga iPod. Hon sa att det fanns en speciell låt hon älskade, som hon inte visste namnet på, men som hon hade hört någonstans och letat efter enda sen dess. Hon undrade om hon kunde kolla igenom mina låtar och se om den kanske fanns där. Jag sa ja, men tvivlade eftersom det inte fanns mer än typ 50 låtar på min iPod på den tiden.

Hon hoppade till, blev nästan tårögd och kramade om mig med ett stort leende. Hon hade hittat låten som hade letat efter så långe. Låten var Fix you, av Coldplay, och var en av låtarna Cathrine hade skickat till mig året innan.

I det ögonblicket tänkte jag på hur häftigt det var att så många små händelser ledde till något så stort och oväntat. Att Cathrine hade spontant bestämt sig för att skicka låtarna till mig, att jag hade lagt in dem och sparat dem över ett år i min iPod, att jag hade tagit med den till Iran och att vi skulle komma in på just den diskussionen.

Hur kom jag att tänka på det här? Vet faktiskt inte...men igår kom jag bara att tänka på hur små beslut och händelser, som kanske verkar meningslösa, kan överraska en när man minst anar det.

Finns det någon bättre bild än den vi tog när Fantastic Four gick och såg Coldplay förra året? Hah, tror inte det!

Foto: Arad Hosseini

3 kommentarer:

  1. det här kommer inte jag ihåg .............................................................................................

    SvaraRadera
  2. Cath-Analfabet26 maj 2010 22:56

    jahaaaaa
    jag trodde det var JAG som hade *nästan blivit tårögd*
    jajajajahaa

    SvaraRadera
  3. HA! C gillar faktiskt Coldplay! (ev. gillade)

    SvaraRadera