söndag 7 mars 2010

Anti-perfection





Är den nya regeln på Colour in life.

Den baseras på en väldigt simpel grej och det är att jag inte gillar redigering. Bilderna ska inte justeras efter att man har tagit dem. Det gäller att framkalla de riktiga färgerna med sin kamera alone och inget program, typ lightroom eller photoshop, som kan få en bild att se helt annorlunda ut. Men "anti-perfection" - regeln gäller också bilder i sig. En bild behöver inte vara perfekt för att framkalla det man vill. Men det är chillz jag kommer inte börja slarva bara för det, just saying. Inspiration? Diana-kameror, som är en kameramodell från 60-talet - schyrriga bilder!

Redigering = falska färger = ban på Colour in life. Fånga verkliga färger, fånga intresse, fånga the real beznez. Det är så det ska vara!

Nu ska jag prata med någon random på Englishtown i typ 45 min. Vad ska man prata om? Aja, jag får väl flumma lite och göra det till en rolig grej!

Foto: Arad Hosseini

3 kommentarer:

  1. hahahahahahaahahahah Cathrine

    SvaraRadera
  2. Det här tycker jag bara är fett lame. Bilderna blir mycket roligare och intressantare och ser mycket snyggare ut. Sen finns det väl inte en enda proffsfotograf som inte redigerar sina bilder. Att försöka ersätta redigeringsprogram med kameran är väl bra i små mängder, men om du lär dig lightroom fullt ut, så kan ingen kamera i världen ersätta en bra redigering. Så bli en bättre fotograf och lär dig lightroom!

    SvaraRadera
  3. Det beror ju helt klart på vem du frågar. En redigerad bild som har blivit nästintill perfekt kanske inte tilltalar en viss person medan en annan tycker den är grym. Tror du missförstod mig, för jag villl ju inte ersätta redigeringsprogrammet med kameran, jag vill ju bara inte använda mig av den :) däremot håller jag med dig att om man lär sig hantera lightroom så kan bilder bli grymma, men det jag försöker säga är att de blir så bra att det nästan blir tråkigt (does that make sense?) att se på - det känns så felfritt... Dessutom känner jag mer för att hitta min egen stil istället för att följa proffsfotografer, alla tar bilder på sitt sätt!

    Lightroom kanske kan bli ett senare projekt, men just nu vill jag satsa på att ta så naturliga bilder som helst med kameran och undvika redigering - får se var det tar mig!

    Btw, välkommen hem;)

    SvaraRadera