måndag 9 november 2009

Varje val


Är det inte coolt hur varje beslut vi tar under en dag kan påverka så mycket? Det kom jag att tänka på när jag klippte mig i helgen. Varför? Jo för att det troligtvis var den mest stela klippningen jag någonsin varit med om.

Jag ansåg mig själv vara social och trevlig, men märkte snabbt att han antingen hade en dålig dag eller så orkade han bara inte prata med mig. Efter 30 minuter ställde han (stelt) frågan:

Så vilket land kommer du ifrån?

(Jag kämpade hårt med att inte brista ut i skratt)

Född i Sverige, föräldrarna kommer från Iran, svarade jag.

Okej. (helt likgiltig)

Right, tänkte jag.

Jag väntade på någon slags kommentar, kanske reaktion eller vad vet jag, men inget. Nada. Och ni vet att efter en viss tid så är det stelt att ställa frågan "var kommer du ifrån då?". Speciellt när det gått typ 5 min sen han frågade. Jag valde att vara tyst resten av tiden. Det kändes som evigheter. Totalt tog det längre tid (men det berodde på att han klippte om och om igen på samma ställe) än när jag var liten och var tvungen att konstant hindra mig själv från att hoppa ur stolen varje gång den där jäkla maskinen kom nära mitt öra... grejen lät ju som en arg geting.

Hursomhelst slutade vi prata, och jag kom att tänka på att alla mina val som jag tog tidigare den dagen resulterade i att jag kom dit och tog fick nummer 58, samtidigt som alla hans val resulterade i att han var där för att trycka på knappen. Ganska coolt att två helt oberoende storylines möttes i en punkt.

Att jag måste springa upp för trappan en extra gång för att jag glömde mitt busskort (det händer ofta) kanske leder till att något stort inträffar/inte inträffar. Vem vet, kanske blev jag inte påkörd bara för att jag gick ut ur huset 2 minuter senare?

Tänk så filosofisk man kan bli när man vill slippa kemi
Foto: Arad Hosseini

3 kommentarer:

  1. men det var kanske hans sätt "of making conversation". as simple as that.

    SvaraRadera
  2. jo det är sant, tyckte det bara var så roligt när han ställde just den frågan! dessutom kallade han mig tråkig när jag tackade nej till vax i håret :P men men jag hade ju kunnat vara lite mer social

    SvaraRadera
  3. Nej det hade du inte kunnat! Skit vilken rasist den där killen är asså jag menar herre guuuud! Och helt rätt jag menar tänk om jag väljer att inte lägga på 2 cm foundation varje morgon jag skulle typ dööööö shit vad pinsamt det skulle bli jag menar man skulle typ kunna se den riktiga färgen på min hud och asså smink skulle väl inte finnas om det var snyggt att se naturlig ut lr hur? Jadu dina dagar e bara helt crazy

    xoxo
    Dessie

    SvaraRadera