tisdag 24 november 2009

Det gamla vanliga

Som ett tungt moln. Folk börjar bli lite argare, har ni märkt det? Blickar på tunnelbanan, det "occasional" bump man får när en annan person går förbi en på gatan och slår emot ens axel. En man kollar snett på mig. Folk klär sig svart, mörkt och man skulle tro att 5 månader av total mörker skulle ha en motsatt effekt men tydligen inte. Vi klär oss svartare och svartare för varje år som går känns det som. Som om folk försöker gömma sig i skuggorna, fly stressen och det konstanta trycket.

Lyckas någon?
Inte vet jag.

Att se någon som har somnat på tåget har blivit en allt vanligare syn, de försöker desperat få tillbaka lite energi, det spelar ingen roll hur mycket - så länge de kan vila ögonen i bara några sekunder och försvinna i musiken och drömmar. Allt för få "hur mår du" hörs nuförtiden, det enda man får höra på tåget är samtal som handlar om en jobbig person eller "bög över bron" så fort man närmar sig Danderyd.

Fråga är, skulle någon göra något för att ändra på situationen? Skulle någon ens titta upp om en främling satte sig ner och bara ville prata med dem på tåget? Skulle någon ens ÖVERVÄGA att pausa musiken? Kanske har folk redan gett upp och hamnat i någon slags förvrängd acceptens där de faktiskt lyckas övertala sig själv att det är rätt ok ändå. Det är rätt mysigt och snart kommer snön och lyser upp vår tillvaro. Men sanningen är, som många känner till, att snön lika snabbt som den täckte marken kommer bli sån där äcklig slask. Ni vet, det där gråa på sidan av vägen som stannar kvar i flera veckor.

En till som kollar snett på mig.
Borde skapa ett räknesystem för antalet gånger folk kollar snett.

Men vadå, jag borde vara glad för snart är slasket här, jag borde vara glad för att det blir kolsvart innan kl 4, jag borde vara glad för att allt är "som det alltid har varit". Men det är jag inte, betyder det att det är något fel på mig?

Har köpt 1984.
Timing is everything.
Arrest me, thought police.

3 kommentarer:

  1. Åh herregud, läste 1984 i ettan, SÅ TRÅKIG, och är man deprimerad nu kommer situationen inte förbättras av depp i pocketform

    SvaraRadera
  2. arad haru märkt att ditt inlägg är också depressivt och därför hjälper det inte att upplysa tillvaron ;( ( out of dark, into the light!)

    hm hjälpte nog inte att den tröjan som jag köpte också var rätt deppig XD

    SvaraRadera
  3. bli inte oroliga, jag är inte på väg in i en depressionsfas, kände bara för att klaga lite på att allt blir så svart och tråkigt och blä! men ja mitt inlägg är extremt depressivt - men är man en irriterad blatte så är man och då behöver man ventilera ;) haha aziz du har nog rätt men det är många som rekommenderat den, so lets give it a try!

    SvaraRadera